Cerinte standardizate pentru conformitatea scaunelor si meselor
Noutati in “SR EN 1729:2023. Mobilier. Scaune şi mese pentru instituţii de învăţământ. Partea 2: Cerinţe de securitate şi metode de încercare”
In ultima perioada au fost nenumarate solicitari catre Laboratorul National pentru Industria Lemnului si a Mobilei– Quality Cert, pentru certificarea conformitatii mobilierul pentru institutii de invatamant cu standardele europene. Aceste solicitari au aparut ca urmare a noilor cerinte reglementate prin PNRR.
Am constatat ca o serie de informatii referitoare la produse, standarde, incercari nu sunt bine cunoscute si ar fi bine sa fie mediatizate.
Prin acest articol am dori sa clarificam ce inseamna cerintele standardizate pentru aceste grupe de produse de mobilier, dar si care sunt noutatile noului standard SR EN 1729-2:2023 fata de varianta anterioara a standardului SR EN 1729+A1:2016.
Standardele referitoare la mobilierul pentru institutii de invatamant
Documentele referitoare care stau la baza evaluarii conformitatii cu cerintele europene se grupeaza in :
Standarde de metoda, care definesc metodele de incercare. Acestea au la baza simularile situatiilor de utilizare reala a mobilierului
- SR EN 1730:2032, Mobilier. Mese. Metode de încercare pentru determinarea stabilităţii, rezistenţei şi durabilităţii
- SR EN 1728:2012, Mobilier. Scaune. Metode de încercare pentru determinarea rezistenţei şi durabilităţii
In articole anterioare am descris in detaliu ce reprezinta sau ce simuleaza metodele de incercare.
Pe scurt reiau: incercarile simuleaza utilizari normale si accidentale previzibile, incercari de durata precum si stabilitatea produsului de mobilier
In principiu aceste standarde definesc cum trebuie efectuate incercarile
Standarde de produs, definesc caracteristicile produsului, dupa cum urmeaza: ce dimensiuni sunt corespunzatoare tuturor grupelor de varsta din institutiile de invatamant, cat de mult solicitam mobilierul din aceste institutii astfel incat sa simulam utilizarea reala, respectiv cu ce greutate sa le incarcam, cu ce forta sa le incercam sau de cate ori repetam incercarile (cate cicluri).
- SR EN 1729:2016, Mobilier. Scaune şi mese pentru instituţii de învăţământ. Partea 1: Dimensiuni funcţionale
- SR EN 1729:2023, Mobilier. Scaune şi mese pentru instituţii de învăţământ. Partea 2: Cerinţe de securitate şi metode de încercare
In principiu aceste standarde definesc valorile fortelor, greutatilor, numarului de cicluri pentru efectuarea incercarilor
Mobilier pentru institutii de invatamant- domeniu de aplicare
Conform domeniului de aplicare, standardele de produs SE APLICA urmatoarelor produse:
-scaune si mese utilizate in scopuri generale in institutii de invatamant (incepand cu primii ani de invatamant), inclusiv gradinite, institutii de ingrijire a copiilor;
-mobilier pentru utilizare computer, laptop-uri sau dispozitive portabile.
NU SE APLICA pentru statii de lucru cu destinatii speciale, de exemplu laboratoare, scaune asezate in rand sau ateliere de lucru.
ATENTIE!
Masa de laborator (de exemplu masa de laborator pentru laborator de fizica/chimie dotata cu polite si zone de depozitare).
Pentru aceasta se aplica standardul SR EN 13150:2020, Mese de lucru pentru laborator în instituții educaționale. Dimensiuni, cerințe de securitate și durabilitate și metode de încercare.
Catedra pentru profesori, este produsul care nu este foarte clar definit in domeniile de aplicare ale standardelor de podus.
Pentru acest produs se aplica standardul SR EN 15372:2023, Mobilier. Rezistenţă, durabilitate şi securitate. Cerinţe pentru mese cu alte utilizări decât cele casnice.
Informatii utile pentru solicitantii de rapoarte de incercari sau certificari de produse
- produsele se incearca in situatia cea mai defavorabila, adica cea care este cea mai riscanta pentru utilizatori,
Daca scaunele cu aceeasi solutie constructiva, aceleasi materiale si aceeasi geometrie se fabrica pentru toate grupele de marime, este suficienta incercarea scaunului din grupa de marime cea mai mare si suplimentar verificarea stabilitatii scaunului din grupa de marime cea mai mica.
Scaunele si pupitrele cu inaltime reglabila se pozitioneaza la inaltimea lor cea mai mare.
- nu conteaza care sunt materialele utilizate in constructia produselor de mobilier.
Acestea trebuie sa asigure, utilizatorilor, cerintele de securitate, rezistenta si durabilitate indiferent de materialele si solutiile constructive utilizate.
- scaunele si pupitrele scolare trimise in laborator trebuie sa respecte toate cerintele generale de securitate
Cerintele generale de securitate se refera la evitarea riscului de ranire provocat de :
-colturi, muchii ascutite sau taioase;
-distante mici intre partile in miscare (de exemplu sezut pliabil) care pot provoca prinderea degetelor;
-gauri si capete de elemente neacoperite;
-parti reglabile care sa nu fie operationale in mod accidental (pentru scaune si mese cu inaltime reglabila).
- produsul trebuie sa corespunda tuturor cerintelor standardizate de stabilitate, rezistenta si durabilitate
Utilizatorii acestor produse sunt copii de gradinite, elevi si student. Acestia nu pot fi supravegheati in permanenta astfel incat sa nu se provoace accidente. De aceea un produs trebuie sa fie rezistent si sigur dar si durabil.
Daca una dintre incercari nu este necorespunzatoare, produsul in totalitate este apreciat ca neconform.
- duratele incercarilor sunt mari
Pentru incercarile de durabilitate se efectueaza cate 100.000 de cicluri de apasari pe sezut si spatar, cate 50.000 cicluri de apasari pe marginea din fata a sezutului si cate 50.000 de apasari pe brate.
Incercarile scaunelor pentru institutii de invatamant dureaza aproximativ 30 de zile lucratoare.
In aceste conditii rugam solicitantii sa planifice din timp trimiterea esantioanelor in laborator.
Cerinte prevazute in standardele pentru mobilierul din institutiile de invatamant
- SR EN 1729:2016, Mobilier. Scaune şi mese pentru instituţii de învăţământ. Partea 1: Dimensiuni funcţionale
Standardul se refera la dimensiunile functionale ale scaunelor si meselor utilizate in institutii de invatamant, grupate pe marimi incepand de la copii de gradinita pana la elevi, studenti.
Grupa de marime se defineste in functie de statura elevilor, de exemplu intre inaltimea de 800-950 mm (grupa de marime 0) si pana la inaltimea de 1740-2070 mm (grupa de marime 7)
Dimensiunile standardizate sunt stabilite dupa o analiza amanuntita a datelor antropometrice.
Enumar cateva din principalele cerinte dimensionale din standard pentru evaluarea produselor:
- pentru scaun: inaltimea sezutului, adancimea efectiva a sezutului, latimea sezutului, inclinarea sezutului, inaltimea spatarului, unghiul dintre sezut si spatar, inaltimea si latimea bratelor,etc.;
- pentru masa: inaltimea, lungimea si latimea placii superioare (blat), distanta mininima intre picioarele mesei.
Informativ: acest standard este in etapa finala de actualizare, deci in curand va aparea standardul nou actualizat.
SR EN 1729-2:2023, Mobilier. Scaune şi mese pentru instituţii de învăţământ. Partea 2: Cerinţe de securitate şi metode de încercare.
In standard sunt prevazuti toti parametrii pentru incercarea scaunelor si meselor (la stabilitate, rezistenta si durabilitate). Acestia sunt stabiliti pe grupe de marime ale scaunelor si meselor
NEWS
- s-a extins domeniul de aplicabilitate la scaunele pentru copii, institutii de ingrijire copii si scaune pentru copii mici;
- cerinte suplimentare de durabilitate pentru scaunele cu picior central (scaunele ergonomice). S-au mai adaugat inca 50.000 cicluri;
- stabilitate suplimentara pe coltul scaunului;
- cerinte suplimentare pentru suprafata de scris, ca parte componenta a scaunului;
- stabilitate suplimentara, catre fata, a pupitrelor scolare;
- cerinte suplimentare de securitate pentru scaunele de marime 0 pana la 3 (scaune pentru copii mici), referitoare la prinderea degetelor, risc de sufocare sau infasurare, substante chimice periculoase
Pentru informatii suplimentare va rugam sa o contactati pe colega noastra Norica Stiopu, nr. tel. 0745123537 sau e-mail: norica.stiopu@qualitycert.ro