Standard ISO- ce este si cu ce beneficii vine

Standard ISO- ce este si cu ce beneficii vine

Ce este un standard ISO?

Conform definitiei, un standard ISO este o normă sau ansamblu de norme care reglementează calitatea, caracteristicile, forma etc. unui produs sau serviciu.

Ghidul ISO/CEI 2: 1996 definește standardul ISO ca fiind un document, stabilit prin consens și aprobat de catre un organism recunoscut, care asigura, pentru uz comun și repetat, reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităti sau rezultatelor lor, cu scopul de a se obtine gradul optim de ordine intr-un anumit context.

Standardele ISO sunt emise de catre ISO –Organizatia Internationala de Standardizare

In Romania, ele sunt traduse si adaptate de ASRO- Organismul National de Standardizare 

Standardele ISO sunt numerotate cu un format de tipul: „ISO 99999:yyyy: Titlul”, unde „99999” este numărul standardului, „yyyy” este anul publicării, și „Titlul” descrie obiectul.

Pe intelesul tuturor, un standard ISO este acel document care reglementeaza calitatea si caracteristicile unui produs sau serviciu.

Care este rolul unui standard ISO?

Standardele ISO se folosesc ca si referinta indiscutabila ce simplifica și clarifica relațiile comerciale dintre partenerii economici.

Ele au rolul de a realiza dezvoltarea, fabricarea si furnizarea produselor intr-un mod mai eficient si sigur, facand comertul mai usor si mai corect.

Pentru factorii economici, standardele ISO sunt factori pentru:

• clarificarea tranzactiilor;

• rationalizarea productiei;

• selectarea strategică a companiilor;

• transferul noilor tehnologii;

• inovarea și dezvoltarea produselor.

Cerinta calitatii a dobandit o importanta crescută de-a lungul timpului si se evidentiaza din ce in ce mai mult ca un factor determinant al competitivitatii. Existența unui sistem de calitate de referinta recunoscut unanim, reprezinta un instrument prețios de clarificare. Acesta este rolul exact al standardelor.

Cate tipuri de standarde ISO exista?

Sunt patru tipuri de standarde:

  1. pentru metode de incercare si pentru analiza care masoara caracteristicile;
  2. de prescriptii fundamentale care se refera la terminologie, metrologie, conventii, semne și simboluri etc.;
  3. de organizatie care se refera la descrierea functiilor unei companii si la relatiile dintre acestea, cat și la structurarea activitatilor;
  4. care definesc caracteristicile unui produs sau a unei specificatii pentru un serviciu si pragurile de performanta ce trebuie atinse.

Standardele ISO nu sunt obligatorii, dar avantajul este ca cel care le adopta dovedeste astfel ca produsele si serviciile sale ajung la un nivel inalt de calitate, de siguranta și de fiabilitate.

Ce avantaje aduce utilizarea standardelor ISO?

  • Principalul beneficiu este imbunatatirea imaginii organizatiei si plasarea acesteia pe piata concurentiala intr-o pozitie avantajoasa. Conformitatea cu standardele faciliteaza obtinerea avantajelor competitive sustenabile ale companiilor, precum și micșorarea costurilor, care se reflectă în creșterea și dezvoltarea afacerii.
  • Increderea consumatorilor creste, deorece standardele ISO asigura ca serviciile sau produsele sunt sigure, de calitate si fiabile.
  • De asemenea, standardele contribuie la protectia mediului și a sanatății oamenilor. Ca exemplu, oferta metode de masurare pentru monitorizarea și controlul poluarii aerului.

Ca si concluzie, standardele ISO sunt benefice deoarece sustin cele mai bune practici, ofera o imagine de marca internationala si faciliteaza utilizarea unui limbaj comun in sectorul industrial, cu deschiderea de noi posibilitati de afaceri si vanzari.

Pentru mai multe detalii privind standarde si certificari, nu ezitati sa ne contactati: http://www.qualitycert.ro/contact/.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *