CALITATEA IN CONSTRUCTII – TRADITIE SI CONTINUITATE

CALITATEA IN CONSTRUCTII – TRADITIE SI CONTINUITATE

La 2 noiembrie 1999, data la care QUALIBAT Franta sarbatorea 50 de ani de la incheierea Protocolului din 2 noiembrie 1949 intre “Ministerul Reconstructiei si Urbanismului” si “Organismul de calificare si clasificare a cladirilor si activitatilor” actuali QUALIBAT, in calitate de unic invitat din tarile din Estul Europei, am avut ocazia sa remarc ca Romania are o atestare documentara de 167 ani privind adoptare de principii si de instituire de reguli in domeniul calitatii in constructii.

Din datele detinute, din documentele consultate, publicatii, comunicari stiintifice, rezulta clar continuitatea actiunilor destinate perfectionarii metodelor pentru tinerea sub control a calitatii constructiilor, un minim de date care pot crea o imagine a evolutiei conceptiei in domeniu, fiind necesar sa fie cunoscuta de catre fiecare din cei care lucram in acest domeniu.

Anul 1832, pe vremea Regulamentului Organic, se elaboreaza primele principii si se creaza un serviciu al drumurilor.

Acesta a fost inceputul unui drum lung, plin de realizari, care s-au concretizat prin adoptari de metode de control a calitatii constructiilor, controlul calitatii produselor si instituirea si perfectionarea continua a unor proceduri de atestare a calitatii.

La 12 decembrie 1841 se infiinteaza in Moldova “Departamentul din Launtru din Moldova – Sectia Inginereasca” care elaboreaza reglementarea “Asezamant pentru chipul lucrarii soselelor din Moldova”.

Se stabileste cu aceasta ocazie “conceptul de alcatuire a sectiunii drumurilor” care are in vedere stabilirea de date privind tehnologia de realizare a drumurilor, metode de compactare, stabilirea de date privind performantele echipamentelor, materialelor, personalului, acesta anticipand, prin tematica si continutul cadru, prevederile actualelor fise tehnologice.

Cinci ani mai tarziu, in februarie 1847 “Ministerul din launtru” din Tara Romaneasca infiinteaza la randul lui “Directia lucrarilor publice” cu sectia inginereasca, drumuri si poduri, arhitectura si lucrari publice.

In septembrie 1849, Departamentul Lucrarilor Publice din Moldova infiinteaza “Asezamantul Organic”, care continua activitatea de imbunatatire a sistemului de urmarire a calitatii, prin stabilirea de reguli privind exercitarea profesiei de antreprenor si alcatuirea de instructiuni pentru executarea de lucrari, in care se precizeaza ca acestea asigura “aducerea de reguli si legi statornicite in alte tari”.

Anul 1850 se remarca prin abordarea unor probleme de o importanta deosebita, care se mentin in topul preocuparilor actuale si anume “atestarea obligatorie a lucrarilor” si instituie reguli privind executarea zidurilor.

Atestarea calitatii produselor si stabilirea conditiilor de punere pe piata, preocupare deosebita a zilelor noastre, nu este o inventie actuala, in 1850 legiuitorii, prin Ministerul de Resort, stabilind regula “producatorii de caramida sa nu poata sa vanda caramida pana nu a fost cercetata calitatea”.

Depanarea cronologica a evenimentelor demonstreaza preocuparea permanenta pentru calitate a Principatelor Romane, precum si traditia constructorilor Romani, care au executat lucrari durabile, care au rezistat conditiilor climatice deosebite, calamitatilor, seismelor, lipsei de preocupare a autoritatilor pentru conservarea patrimoniului, patrimoniu cu care multe tari s-ar mandri si l-ar valorifica superior.

Unirea principatelor romane in anul 1859, aduce la conducerea tarii pe Domnitorul Alexandru Ioan Cuza, care imediat dupa numire, se ocupa de domeniul constructiilor aproband, in anul 1860 “Conditiile generale pentru lucrarile publice” si Regulamentul pentru adjudecari”, care preced cu peste 140 de ani Directiva Europeana 2004/18/CEE si Ordonanta OUG 34/2006.

Doi ani mai tarziu, la 4 august 1862, Alexandru Ioan Cuza semneaza Decretul 629 privind aplicarea “Regulamentului privind organizarea Corpului de Ingineri Civili” din tara noastra, prin care se infiinteaza  in cadrul Ministerului Lucrarilor Publice primul serviciu de inspectori ai statului, format din 5 inspectori generali, iar in luna noiembrie a aceluiasi an se stabileste, regula de inaintare de catre inginerii sefi de circumscriptie de “Probe de materiale” din zona lor, pentru a fi verificate din punct de vedere al caracteristicilor fizico-mecanice, prevederi care confirma aplicarea la acea data a unor metode de incercare pe produse.

Numai la un interval de 3 luni –ianuarie 1863, Ministerul Lucrarilor Publice da o circulara privind un continut minim de date ce trebuie sa le cuprinda proiectele.

Ministrul Lucrarilor Publice, Alexandru Catargi initiaza actiunea de intocmire a “Listei exacte a Constructiilor Publice, Porturilor, Cheiuri, etc”, pentru a se putea stabili Sarcini de Control diferentiate, specializate, premergatoare actualului cod CAEN si a Nomenclatorului de lucrari si stabileste prin Ordinul 4160 atributiunile inspectorilor generali cu privire la verificarea probitatii personalului, controlului pe faze de executie, utilizarea numai de materiale corespunzatoare.

Din momentele importante ale istoriei constructorilor din Romania, care dovedesc traditia in domeniu, fac parte si prima incercare in situ a unei constructii, efectuata de Ing. Panaite Donici la podul de peste Doftana, precum si infiintarea in anul 1879 de catre Dr. Ing. Alfons Oscar Saligny a primului laborator de incercari.

Remarcabile sunt si preocuparile avute privind formarea de personal (anul 1867 se infiinteaza Scoala de Poduri si sosele), elaborarea de documente si reglementari (anul 1868 primul manual de constructii si intretinere a drumurilor).

Anul 1879 marcheaza infiintarea Consiliului Tehnic al Lucrarilor Publice care primeste atributiuni de avizare proiecte si intocmirea de reglementari tehnice.

Anul 1889 se remarca prin infiintarea “Serviciului Central de masuri si greutati”, condus de Stefan C. Hepites.

Enumerarea momentelor deosebite din Istoria Constructii poate continua, prin marcarea unor actiuni, reglementari, adoptarea de reguli privind personalul, produsele, metodele de control, nivelele de performanta, etc., dar din toate acestea ne vom opri numai la adoptarea a doua legi deosebit de importante “Legea 8/1977 privind Rezistenta, Stabilirea si Durabilitatea Constructiilor” si “Legea 10/1995 privind Calitatea in Constructii”, legi adoptate ca urmare a seismului din 8 martie 1977 si a necesitatii alinierii la conceptul modern si legislatia Uniunii Europene.

Astazi, dupa 182 de ani de traditie din care s-au enumerat numai cateva date semnificative privind atestarea documentara a primelor actiuni din domeniul conceptiei, executiei, de reglementare, suntem in stadiul adoptarii, cu o frecventa deosebit de mare, de reglementari, unele din acestea datorita modificarii la intervale foarte scurte a legislatiei la nivelul Uniunii Europene, precum si a adoptarii de principii noi in domeniul evaluarii competentei personalului, a stabilirii performantelor produselor, ca urmare a introducerii de tehnologii noi performanate, precum si a cresterii gradului de complexitate a unor constructii, toate acestea impunand luarea de masuri drastice de tinere sub control a competentei tehnice.

Asigurarea premizelor privind realizarea de constructii durabile, care sa protejeze viata oamenilor si a avutiei nationale, se face prin utilizarea unui sistem modern de certificare a sistemelor de management, certificare a produselor.

Remarcam, insa, ca se marginalizeaza, in mod constant, de cca. 20 de ani, problemele privind calificarea profesionala a personalului utilizat in constructii, care necesita reinstituirea sistemului de scolarizare/instruire/calificare a personalului muncitor, si a maistrilor, in institutii de invatamant de tipul scolilor de arta si meserii, reinnfiintarea liceelor tehnice, pentru crearea corpului de personal tehnic  specializat pe domenii de activitate, precum si cu privire la certificarea calificarii tehnico-profesionale a inreprinderilor din constructii.

In prezent, “Guvernul Romaniei”, “Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice”, au in vedere modernizarea legislatiei, adoptarea de hotarari in domeniul constructiilor, care sa asigure apararea vietii oamenilor si avutiei nationale, asigurand prin aceasta continuitatea traditiei atestata documentar de peste un secol si jumatate, privind performanta  si competenta profesionala a institutiilor si personalului implicat in procesul de construire.

Conducerea organismului de certificare QUALITY CERT, cu experienta de peste 25 de ani in domeniul sistemelor de management al calitatii a participat direct la elaborarea legislatiei privind aplicarea prevederilor “Legii 10/1995 privind Calitatea in Constructii”.

In vederea modernizarii legislatiei in constructii, a initiat actiuni in mod constant, inca din anul 1995, privind certificarea calificarii profesionale a intreprinderilor, a inaintat la Guvernu Romaniei si Ministerul Dezvoltarii Regionale si Adminnistratiei Publice, un proiect de Hotarare de Guvern, avizat intr-o prima varianta in anul 2002 privind “Certificarea Calificarii Tehnico-Profesionale a Operatorilor Economici din Constructii”, menita sa asigure aplicarea de criterii stiintifice privind stabilirea competentei profesionale a operatorilor economici din domeniul constructiilor, inclusiv a microintreprinderilor strict specializate pentru realizarea de lucrari de specialitate (Ex: microintreprinderi cu efective mai mici de 7 oameni cu profil de activitate in domeniul de montaj cofraje, schele, otel, beton, prefabricate, sarpante, etc.).

Prin certificarea calificarii profesionale, se asigura operatorilor economici din constructii, evaluarea competentei pe baza criteriilor utilizate in cele 14 state ale UE care aplica un sistem de certificare (Ex: Marea Britanie, Franta, Spania, Italia, etc.) si participarea in conditii de egalitate a acestora la adjudecarea de lucrari in Romania si in Statele Uniunii Europene si/sau in alte tari cu care se stabilesc relatii de recunoastere reciproca.

In vederea mentinerii traditiei privind constructiile din lemn, precum si a industriei lemnului, QUALITY CERT ca urmare a desfiintarii Institutului National al Lemnului a facut eforturi substantiale pentru asigurarea efectuarii si a tuturor testelor de stabilire a performantelor produselor si structurilor din lemn, eliminand necesitatea apelarii operatorilor economici din Romania la organisme din alte state ale UE.

Mentinerea traditiei pe care o avem, este o datorie de onoare, de importanta deosebita, pentru institutiile, personalitatile si specialistii din domeniul constructiilor, inclusiv a celor din domeniul invatamantului universitar, asociatiilor profesionale si patronale, organismelor de certificare si a operatorilor economici care dispun de un management cu experienta in domeniul elaborarii legislatiei in constructii si/sau care detin un nivel deosebit de competenta profesionala.

Implinirea a 10 ani, de la editarea primului numar al “Revistei Constructiilor”, este un moment de referinta, care trebuie sa ne reaminteasca ca, toti factorii implicati in procesul de construire, autoritatea de reglementare, asociatiile profesionale si patronale, institutii de cercetare, invatamant universitar, organisme de certificare, operatorii economici, avem datoria de a mentine la nivel competitiv traditia detinuta de tara noastra si de a utiliza toate mijloacele de care dispunem pentru participarea la nivel european la actiunile care pot pune in valoare competenta detinuta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *